• „Święta miłości kochanej Ojczyzny”

•         11 listopada to dla nas, Polaków, jedna z najważniejszych dat w kalendarzu. Właśnie wtedy obchodzimy Narodowe Święto Niepodległości. Dla uczczenia tego wielkiego wydarzenia oraz upamiętnienia 105. rocznicy odzyskania niepodległości w naszej szkole odbyła się uroczysta akademia przygotowana przez uczniów klasy IV i V wraz z wychowawcami. Wydarzenie to stało się znakomitą okazją do pogłębionej refleksji nad historią i współczesnością naszej ojczyzny. Przywołane na pamięć w trakcie wystąpienia patriotyczne wiersze i pieśni przypominały o trudnej i bolesnej drodze do wolności, jaką musieli pokonać nasi przodkowie, aby ostatecznie po 123 latach zrzucić jarzmo niewoli. Natomiast cytowane  myśli papieża Polaka pozwalały na nowo odczuć ducha polskości, obudzić poczucie wspólnoty oraz zdefiniować hierarchię wyznawanych wartości. Niech właśnie słowa naszego rodaka, umiłowanego syna polskiej ziemi i wielkiego patrioty, wciąż będą przypominane w imię odpowiedzialności za to wielkie, wspólne dziedzictwo, któremu na imię Polska.

Ojczyzna – kiedy myślę – wówczas wyrażam siebie i zakorzeniam. Mówi mi o tym serce, jakby ukryta granica, która ze mnie przebiega ku innym, aby wszystkich ogarnąć w przeszłość dawniejszą niż każdy z nas. Z niej się wyłaniam… gdy myślę Ojczyzna – by zamknąć ją w sobie jak skarb. Pytam wciąż, jak go pomnożyć, jak poszerzyć tę przestrzeń, którą wypełnia.”

• Z życia biblioteki

•   Z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych biblioteka ogłosiła konkurs plastyczny dla najmłodszych dzieci pt. „Ilustracja do mojej ulubionej książki”. Dzieci chętnie odpowiedziały na zaproszenie. Wszystkie prace były pomysłowe, wykonane różnymi technikami, a ich autorzy zostali nagrodzeni.

Natomiast 6 listopada obchodziliśmy Dzień Postaci z Bajek. To dobra okazja do tego, aby przypomnieć sobie swoje ulubione bajki. Dzieci w tym dniu przebrały się za swoich ulubieńców, a pani bibliotekarka odwiedziła Oddział Przedszkolny, aby poczytać dzieciom o przygodach Kici Koci, to nowość zakupiona do biblioteki w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

• Gminny Konkurs Polskiej Poezji i Pieśni Patriotycznej

• W dniu 7 listopada w sali Gminnej Biblioteki w Kamionce Wielkiej odbył się Gminny Konkurs Pieśni i Poezji Patriotycznej, w którym udział wzięli również reprezentanci naszej szkoły: Wiktoria Stelmach, Dawid Gawlik, Sebastian Michalik, Faustyna Siedlarz, Rita Poręba oraz Bartłomiej Karacz. Spośród recytatorów 1 miejsce zdobył Sebastian Michalik. W konkursie piosenki Faustyna Siedlarz zdobyła 2 miejsce, zaś Bartłomiej Karacz otrzymał wyróznienie. Gratulujemy wszystkim uczestnikom!

Oto niektóre z wykonań naszych uczniów:

• Małopolskim Szlakiem Turystyki Kolejowej

•     W dniu 31 października naukowe koło z naszej szkoły udało się wraz z opiekunem na wycieczkę wyjazdową do Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.

Była to wyprawa w krainę pociągów retro, historii parowozów oraz tajników budowy kolei.

Na miejscu mieliśmy możliwość obejrzenia licznych eksponatów zgromadzonych na terenie byłej parowozowni. Skansen Chabówka stanowi najliczniejszą i najbardziej różnorodną kolekcję zabytkowego taboru kolejowego, kompletowanego od połowy lat 80. XX wieku . Na jego terenie podziwialiśmy ekspozycję, składającą się z wycofanych z ruchu parowozów, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz wagonów osobowych i towarowych, pługów, żurawi a także urządzeń służących ich konserwacji. Najciekawszym eksponatem okazała się najstarsza zachowana lokomotywa parowa w kraju, czyli parowóz tendrzak TKb-1479, wyprodukowana w 1878 roku w wytwórni Schwartzkopff w Berlinie dla lokalnej linii Magdeburg–Halberstadt. Dowiedzieliśmy się również, że część lokomotyw jest sprawna technicznie i nadal jeździ w składach zabytkowych pociągów turystycznych. Co ciekawe, w czasie wakacji chętni mogą wybrać się na przejażdżkę pociągami retro na trasie Chabówka–Kasina Wielka. Dzięki specjalnej wystawie zaaranżowanej w budynku administracyjnym  poznaliśmy historię kolei w tym rejonie. Jedną z ciekawostek okazał się fakt, iż zabytkowy tabor ze Skansenu Chabówka pojawił się w wielu filmach, między innymi w „Liście Schindlera”, „Przedwiośniu”, „Przygodach dzielnego wojaka Szwejka”, „Złocie Dezerterów” czy „Katyniu”.

Po tej jakże intensywnej lekcji historii nadeszła pora na równie interesującą lekcję kulturoznawczą. W tym celu udaliśmy się do Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce, gdzie najpierw wzięliśmy udział w warsztatach dedykowanych kulturze góralskiej. Mieliśmy okazję wykonać własne witraże, a malowanie na szkle z pewnością dostarczyło nam wiele uciechy.

Koniec naszej wycieczki zwieńczyła wizyta w starym drewnianym  kościółku pw. św. Marii Magdaleny. Tutaj dowiedzieliśmy się, że jest to kościół, w którym zaprzestano praktyk religijnych w 1908 roku. Powodem zamknięcia kościoła miała stać się nowo wybudowana świątynia parafialna w Rabce. Aby zapobiec niszczeniu zabytku i uchronić go przed zapomnieniem, członkowie rabczańskiego oddziału Poleskiego Towarzystwa Tatrzańskiego wyszli z inicjatywą przejęcia nieczynnego kościoła i przekwalifikowania go na muzeum etnograficzne. W celu ocalenia dziedzictwa kulturowego regionu utworzono przy PTT Komisję Muzealną, która rozpoczęła akcję kolekcjonowania zabytków kultury w Rabce i okolicy.

Ks. Jan Surowiak, ówczesny proboszcz parafii i jednocześnie prezes oddziału PTT w Rabce, uzyskał zgodę od władz kościelnych na utworzenie muzeum w nieczynnej świątyni. Muzeum zostało oficjalnie otwarte w 1936 roku.

Dowiedzieliśmy się również kim był Władysław Orkan i jaka była historia nadania imienia muzeum. Otóż, jeszcze przed jego otwarciem tj. w 1929 roku, uzyskano od Władysława Orkana – piewcy Gorców i góralszczyzny, zgodę na nadanie jego imienia rabczańskiej placówce. W uroczystości otwarcia wziął udział m.in. Walery Goetel – prezes Zarządu Głównego PTT a pierwszym kustoszem muzeum został ks. Justyn Bulanda, jeden z inicjatorów jego powstania.

Ekspozycja muzealna ma charakter etnograficzny i znajduje się w czterech pomieszczeniach i korytarzu. Zbiory obejmują głównie elementy kulturalne Zagórzan – mieszkańców Rabki i jej okolic. Mieliśmy możliwość podziwiać stare fotografie oraz eksponaty sztuki użytkowej, których zdecydowana większość pochodzi z końca XIX i początku XX wieku. Podzielone tematycznie zbiory zostały przypisane poszczególnym pomieszczeniom dedykowanym gospodarce, rzemiosłu, ubiorom i sztuce. Poznaliśmy tu m.in. sprzęty gospodarskie i pasterskie, wyroby garncarskie, stroje ludowe górali podhalańskich i Zagórzan. Jednymi z najciekawszych dla nas eksponatów okazały się zabawki z drewna i gliny oraz bogata kolekcja świątków.

Wycieczka do Chabówki i Rabki będzie dla nas niezapomnianym przeżyciem. To wspaniała lekcja historii i kultury, podczas której zgłębiliśmy swoją wiedzę na temat polskiej inżynierii i mechaniki pojazdów, jak również bogactwa kultury regionalnej tego regionu.

Po udanym dniu wróciliśmy do domu z uśmiechem na twarzy!

• Kto to taki? To pierwszaki!

• 25 października odbyło się ślubowanie i pasowanie pierwszoklasistów na uczniów naszej szkoły. Na początek dzieci zaprezentowały program artystyczny, w którym wykazały się swoimi talentami i swoją wiedzą. Następnie ślubowały być pilnymi uczniami, dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły, dbać o honor swojej Ojczyzny i być dobrymi Polakami. Po tej podniosłej chwili Pani Dyrektor dokonała aktu pasowania na ucznia. Od tej pory dzieci stały się pełnoprawnymi uczniami naszej szkoły, na dowód czego otrzymały legitymacje szkolne i dyplomy. Na koniec uroczystości uczniowie klasy I zostali obdarowani licznymi upominkami od rodziców, młodszych i starszych kolegów oraz od Biblioteki w Starym Sączu.

Wszystkim pierwszoklasistom w tak ważnym dla nich dniu życzymy wielu sukcesów na nowej drodze obowiązków szkolnych.

• Jak gaz rozświetlił XIX miasta

• Na zajęciach koła naukowego uczniowie badali właściwości fizyczne i chemiczne tlenku węgla (IV), jednego ze składników powietrza. W trakcie doświadczeń dzieci wykazały, że tlenek ten jest dobrze rozpuszczalny w wodzie, nie podtrzymuje procesu spalania i sam się nie pali, ma gęstość większą niż powietrze. Można go otrzymać w reakcji sody oczyszczonej z octem. Jest składnikiem gazowanych wód mineralnych.

Realizując zadania oraz przygotowując gazetkę, uczestnicy koła dowiedzieli się również czym jest gaz ziemny, jaki jest jego skład i zastosowanie. W jaki sposób się go wydobywa. Poznali też inne paliwa kopalne stałe, jak ropa naftowa i węgiel.

Młodzi naukowcy nauczyli się formułować hipotezę, a potem ją weryfikować. Wiedzą czym jest obserwacja i potrafią wyciągać prawidłowe wnioski.

• HEJ ! GÓRY, NASZE GÓRY !

•              28 września, korzystając z pięknej, pogody wybraliśmy się na wycieczkę w Tatry (na wycieczkę pojechali prawie wszyscy uczniowie z klas IV – VIII) .

Celem naszej wędrówki był Czarny Staw Gąsienicowy – urokliwe polodowcowe jezioro tatrzańskie położone na wysokości 1624 m n.p.m.

Naszą przygodę z górami zaczęliśmy w Brzezinach, gdzie z parkingu wyruszyliśmy czarnym szlakiem  do Doliny Gąsienicowej. Droga wiodła  Doliną Suchej Wody (miejscami  woda płynie pod powierzchnią  – stad nazwa). Szlak nie był zbyt wymagający -  łagodnie , wśród drzew piął się w górę. Po trzech godzinach, bez większego zmęczenia dotarliśmy na Halę Gąsienicową, skąd mogliśmy podziwiać piękną panoramę -  spod „Murowańca” imponująco prezentują się m.in. Żółta Turnia, Granaty, Kozi Wierch czy Kościelec.

Wyjątkowo dobra  pogoda pozwoliła nam cieszyć się przepięknymi widokami tatrzańskich szczytów.

Po odpoczynku i nabraniu sił na dalszą wędrówkę wyruszyliśmy na szlak.

Wędrowaliśmy kamienistą drogą wśród kosodrzewiny. Po pewnym czasie dotarliśmy do miejsca, gdzie szlak przecina pokaźnych rozmiarów piarżysko.

W tym rejonie przed wieloma laty zginął w lawinie kompozytor, fotograf i taternik Mieczysław Karłowicz (1876–1909). Wydarzenie to upamiętnia  Obelisk - Kamień Karłowicza.

Po chwili odpoczynku i zadumy nad kruchością życia ruszyliśmy w dalszą drogę  - czekała nas najtrudniejsza część trasy - dość strome podejście na morenę Czarnego Stawu. Jednak pełni zapału wyruszyliśmy w górę. Po krótkiej „wspinaczce” dotarliśmy nad brzeg Czarnego Stawu Gąsienicowego gdzie mogliśmy podziwiać piękno tego miejsca.

Czarny Staw Gąsienicowy to bardzo urokliwe polodowcowe jezioro otoczone  monumentalnymi szczytami: Kościelec 2155 m n.p.m., Kozi Wierch 2291 m n.p.m., Granaty 2239 m n.p.m.

Wymarzona pogoda pozwoliła nam w pełni cieszyć się wspaniałością gór.

W Kotle Czarnego Stawu mieliśmy czas na odpoczynek, pogawędki z przyjaciółmi  i zdjęcia w otoczeniu przepięknych tatrzańskich pejzaży.

W powrotną  drogę ruszyliśmy nieco spóźnieni. Zatem zachowując wszelkie zasady bezpieczeństwa, dość szybko dotarliśmy do „Murowańca”, a stamtąd przez Boczań do Kuźnic, gdzie czekał na nas autokar. Z wycieczki wróciliśmy późnym wieczorem, zmęczeni ale bardzo  zadowoleni – niektórzy z nas z planami na górskie wspinaczki w dorosłym życiu.

• Jak działa maszyna parowa

• W bieżącym roku szkolnym koło naukowe naszej szkoły przystąpiło do VIII edycji programu oświatowego dla szkół podstawowych, którego organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Hasłem przewodnim programu jest „Nauka pełna energii”

W trakcie realizacji pierwszego tematu

- poznaliśmy skład, właściwości i zastosowanie powietrza, zasady działania maszyny parowej, cykl pracy silnika parowego i spalinowego, właściwości fizyko- chemiczne pary wodnej.

- dowiedzieliśmy się, jaką mieszaniną jest powietrze, kto skonstruował pierwszy silnik parowy, jakie były skutki rewolucji przemysłowej zapoczątkowanej w Anglii w XVIII wieku.

Uczniowie koła wykonywali ciekawe doświadczenia, rozwiązywali zadania i quizy,  konstruowali maszyny z klocków lego. Zajęcia dostarczyły wszystkim dzieciom cennych informacji i dużo radości.

• DZIEŃ KROPKI

•     15 września obchodziliśmy święto kreatywności, odwagi i zabawy czyli Międzynarodowy Dzień Kropki. Obchody International Dot Day to wspaniały czas do porozmawiania z dziećmi na temat ich talentów. Skąd taki dzień? Amerykański pisarz i ilustrator książek dla dzieci Peter H. Reynolds w 2003 roku wydał książeczkę pod tytułem “The Dot” czyli “Kropka”. Jej bohaterką jest mała Vashti, która dzięki malutkiej kropce i wspaniałej, mądrej nauczycielce plastyki uwierzyła w swoje możliwości. Książka została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków i szybko zyskała też popularność wśród najmłodszych czytelników inspirując ich do odkrywania swoich talentów.

Tego dnia wszyscy, którzy chcieli przyłączyć się do wspólnej zabawy założyli ubrania w kropki. Najmłodsi uczniowie klas tworzyli prace plastyczne, których motywem przewodnim była kropka. W oddziale 0 z wizytą pojawiła się pani bibliotekarka, która zaprezentowała książeczkę „Naciśnij mnie”, zakupioną w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

• Nadeszły upragnione wakacje…

•      23 czerwca nauczyciele i uczniowie naszej szkoły wzięli udział we Mszy Świętej, a potem w uroczystym apelu kończącym rok szkolny 2022/2023. Pani Dyrektor- Jolanta Leśniak, wraz z wychowawcami poszczególnych klas, wręczyli swoim wychowankom świadectwa, dyplomy oraz nagrody za wysokie wyniki w nauce, wzorowe zachowanie oraz udział w wielu konkursach i projektach.

Życzymy udanych wakacji!

• NASZA SZKOŁA LAUREATEM TYTUŁU NAUKOWEJ SZKOŁY IGNACEGO

•            W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klasy V wraz z opiekunem koła naukowego Mali Wielcy Odkrywcy przystąpili do VII edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Być jak Ignacy”.
            Celem programu jest popularyzacja polskiej nauki oraz pielęgnowanie pamięci o wybitnych, polskich naukowcach i wynalazcach. Organizatorem jest fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.

Konkurs podzielony był na osiem etapów, a każdy z nich poświęcony był innemu zagadnieniu. W trakcie wykonywania zadań uczniowie zdobywali wiedzę z różnych dziedzin nauki: matematyki, komunikacji międzyludzkiej, astronomii, fizyki oraz chemii. Uczniowie naszej szkoły stali się promotorami nauki wśród swoich kolegów.
            Realizacja wszystkich przedsięwzięć była na bieżąco dokumentowana w formie zdjęć.
                      Na koniec Mali Wielcy Odkrywcy wraz z opiekunem nagrali film o życiu i pracy Marii Skłodowskiej- Curie pt.” Śladami pierwiastków”

Koło naukowe z naszej szkoły zajęło 4 miejsce w VII edycji konkursu o tytuł Naukowej Szkoły Ignacego- czyli zdobyło tytuł laureata programu.

Wszystkim zaangażowanym w realizację projektu dziękujemy!

• Tańce na zamku Krzyżtopór i śpiew w Amfiteatrze Kadzielnia

•                    6  czerwca 2023r.uczniowue klas starszych Szkoły Podstawowej w Boguszy wyruszyli na dwudniowa wycieczkę – „Góry Świętokrzyskie  - szlakami wielkich warowni.”

Wycieczkę udało się zrealizować dzięki dofinansowaniu przyznanemu przez Wójta Gminy Kamionka Wielka Pana Andrzeja Stanka ze środków Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii  w wysokości 4500 zł.

Celem wycieczki było połączenie elementów edukacyjnych z profilaktycznymi: zwiedzanie pięknych warowni i sanktuarium z dużą dawką  historii, tańce i śpiew, ale również poważne rozmowy na temat różnego typu uzależnień i sposobów radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi.

Na wycieczkę pojechało 36 uczniów z klas III – VIII.

W pierwszym dniu zatrzymaliśmy się w Pacanowie, gdzie  spacerowaliśmy po pięknym ogrodzie Europejskiego Centrum Bajki i mieliśmy możliwość porozmawiania  z Koziołkiem Matołkiem. Młodszym dzieciom sprawiło to dużą przyjemność.

Następnie udaliśmy się do przepięknego pałacu – twierdzy – zamku Krzyżtopór. Poznaliśmy   trudną historię zamku i jego właścicieli. W  ogromnej sali balowej mogliśmy się poczuć jak goście pierwszego właściciela zamku - Krzysztofa Ossolińskiego. Za namową pani przewodnik ruszyliśmy w tany.  Nasze pląsy zyskały uznanie w oczach zwiedzających o czym świadczyły gromkie barwa.

Następny przystanek zrobiliśmy na Świętym Krzyżu, gdzie opat Stanisław oprowadził nas po Sanktuarium Drzewa Krzyża Świętego, opowiedział historię sanktuarium i podzielił się z nami wspomnieniami na temat życia na misji w Kamerunie. Były zatem opowieści o skorpionach, pająkach , wężach i o dobrych ludziach zamieszkujących te część Afryki.

Obowiązkowym punktem zwiedzania Świętokrzyskiego Parku Narodowego był  szczyt Łysa Góra i punkt widokowy „Gołoborze”.

Po dniu pełnym wrażeń dotarliśmy do hotelu, gdzie czekał nas posiłek i odpoczynek.

Po kolacji zatrzymaliśmy się jeszcze w specjalnie przygotowanej dla nas sali po to, aby porozmawiać na temat problemów  i niebezpieczeństw czyhających na młodych ludzi we współczesnym świecie.

Finałem naszych rozmów były plakaty, na których każda grupa miała za zadanie narysować kogoś lub coś, co jest najważniejsze w jej życiu. Wieczór spędziliśmy w bardzo miłej atmosferze.

W drugim dniu wycieczki  najpierw pojechaliśmy do Kielc, gdzie w Amfiteatrze Kadzielnia  udało nam się zasiąść na miejscach dla VIP-ów i razem z nauczycielami zaśpiewać parę naszych sądeckich piosenek.

Następnym punktem programu było Centrum Geodezji,  gdzie poznaliśmy historię Ziemi, w kapsule czasu przemierzyliśmy miliony lat i sprawdziliśmy swoją wiedzę w grze zespołowej.

Na koniec pojechaliśmy do Chęcin. Przewodnik oprowadził nas po ogromnym  zamku i w bardzo ciekawi zabawny sposób opowiedział jego historię.

Cały wyjazd był bardzo udany.

Jeszcze raz dziękujemy Panu  Andrzejowi Stankowi -  Wójtowi gminy Kamionka Wielka za  przydzielone nam dofinansowanie.

• KONKURS MATEMATYCZNY

31 maja w Szkole Podstawowej w Jamnicy odbył się XIII Gminny Konkurs Matematyczny „ I Ty możesz zostać Pitagorasem”.

Celem konkursu była popularyzacja matematyki wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej.

Naszą szkołę reprezentowało pięcioro uczniów - najlepsze umysły ścisłe z każdej klasy.

Uczniowie mieli za zadanie rozwiązać test zawierający matematyczne łamigłówki oraz wykazać się znajomością i umiejętnością zastosowania matematyki w zadaniach z życia codziennego.

Nasi uczniowie spisali się znakomicie,  w każdej z kategorii stanęli na podium, oto wyniki:

Dominik Marcisz z klasy IV zajął II miejsce,

Anita Poręba z klasy V zajęła I miejsce,

Błażej Kamieński z klasy VI zajął I miejsce,

Dawid Gawlik z klasy VII zajął III miejsce,

Zuzanna Hebda z klasy VIII zajęła II miejsce.

Wszystkim uczniom gratulujemy wspaniałych wyników i życzymy dalszych sukcesów.

• Gminny Konkurs Ortograficzny

• 30 maja 2023 r. w Szkole Podstawowej w Królowej Górnej odbyła się kolejna edycja gminnego konkursu o tytuł „Mistrza Ortografii”. Reprezentantki naszej szkoły – Aleksandra Ogorzałek i Kamila Pędzich - zdobyły III miejsce w punktacji zespołowej. Również III miejsce zajęła Ola w klasyfikacji indywidualnej. Serdecznie gratulujemy znajomości polskiej ortografii!

• Raport z prowadzonej działalności koła naukowego „Mali Wielcy Odkrywcy”

• Dobiegł końca VIII ostatni etap konkursu „Być jak Ignacy” pod nazwą: Podstawy ekonomii.

W trakcie zajęć uczniowie dowiedzieli się, jak wyglądał handel w prehistorii, kiedy po raz pierwszy pojawiły się monety oraz jak powstał pieniądz papierowy.

Dzieci wykonując różne zadania, poznały istotę handlu wymiennego. Dowiedziały się, co wpływa na ceny produktów oraz nauczyły się rozpoznawać oryginalny banknot.
            Posumowaniem „ekonomicznych zajęć” była dyskusja, czy warto oszczędzać pieniądze.

Dziękujemy uczestnikom koła za aktywny udział w realizacji zadań we wszystkich etapach konkursu „Być jak Ignacy”

• Powiatowe i wojewódzkie zmagania Turnieju Wiedzy Pożarniczej

• 13 kwietnia w miejscowości Stadła odbyły się powiatowe eliminacje konkursu pożarniczego. Na tym szczeblu naszą  szkołę, a zarazem Gminę Kamionka Wielka reprezentowały dwie uczennice: Rita Poręba w młodszej grupie wiekowej oraz Anita Poręba w grupie starszych uczniów.

W tych zmaganiach także możemy się poszczycić bardzo dobrymi wynikami. Anita  uzyskała 5 miejsce, a Rita  wywalczyła najwyższą lokatę-I miejsce w powiecie nowosądeckim. Jest to bardzo duży sukces. Nasza uczennica Rita mogła zaprezentować naszą placówkę oraz powiat nowosądecki w eliminacjach wojewódzkich, który odbył się 29 kwietnia w Dobczycach.

Serdecznie dziękujemy i gratulujemy uczestnikom poszczególnych etapów tegorocznej edycji Turnieju Wiedzy Pożarniczej, a w szczególności Ricie Porębie z klasy 4. Niech wiedza zdobyta podczas przygotowań do konkursu przyniesie dobre efekty na przyszłość.

• Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej „Młodzież Zapobiega Pożarom 2023r.”

• Turniej był  adresowany do wszystkich młodych ludzi zainteresowanych bezpieczeństwem i ochroną przeciwpożarową (nie tylko członków Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych).

Turniej przeprowadzany był  we wszystkich województwach, od szczebla lokalnego do ogólnopolskiego w trzech grupach wiekowych. Rywalizacja była  przeprowadzona w formie testu pisemnego, zadań praktycznych i finału ustnego.

Turnieje Wiedzy Pożarniczej wyposażają młodzież w teoretyczną wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także przyczyniają  się do popularyzacji wśród społeczeństwa zagadnień ochrony przeciwpożarowej. Ponadto młodzież ma możliwość poznania historii, kultury i tradycji danego regionu, bierze udział w zajęciach edukacyjnych na temat bezpieczeństwa i  ratowania życia.

Turniej był skierowany do dzieci, młodzieży – uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Pierwszym etapem konkursu były eliminacje szkolne, dla wszystkich chętnych, przeprowadzone   w formie pisemnej.  Test zawierał kilkadziesiąt  pytań, na które należało udzielić odpowiedzi przez zaznaczenie jednego spośród kilku podanych wariantów.

W konkursie na szczeblu szkolnym brało udział kilkunastu  uczniów. W młodszej kategorii  I miejsce zajęła Rita Poręba z klasy 4.

W grupie starszej młodzieży najwyższy wynik uzyskał Jan Poręba z klasy 5, na drugiej pozycji uplasowała się Anita Poręba z klasy 5 , a trzecią lokatę otrzymała

Kamila Rzepa z klasy 8.

Na etapie gminnym naszą szkołę reprezentowały trzy uczennice i jeden uczeń. Tutaj także odnieśliśmy piękny sukces. Wszyscy wrócili z konkursu z czołowymi miejscami.

I miejsce w młodszej grupie- Rita  Poręba. W starszej grupie I miejsce zajęła Anita Poręba, II miejsce Jan Poręba oraz III miejsce Kamila Rzepa.

• „Sprzątamy dla Polski”

• W dniu 21 kwietnia 2023r. uczniowie naszej szkoły włączyli się aktywnie w akcję "Sprzątamy dla Polski". Myślą przewodnią inicjatywy było, jak postępować z odpadami i promować ideę czystego środowiska. W akcji uczestniczyli zarówno uczniowie klas młodszych jak i starszych, pod opieką wychowawców i nauczycieli. Zbieraliśmy śmieci z terenu naszej miejscowości. Wszyscy bardzo chętnie angażowali się w działania. Nasza praca przyniosła wiele korzyści. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat recyklingu oraz dbałości o zdrową i czystą przyrodę.

• Podsumowanie działalności koła naukowego „Mali Wielcy Odkrywcy”

• Dobiegł końca kolejny etap konkursu „Być jak Ignacy” pod nazwą: „O wzroku, świetle i złudzeniach optycznych”
            W trakcie realizacji zajęć, uczestnicy koła naukowego dowiedzieli się:

- jak zbudowane jest ludzkie oko

- że czopki i pręciki to komórki siatkówki, odpowiedzialne za prawidłowe widzenie

- czym jest światło

- że światło widzialne to zakres promieniowania, jaki jest wykrywany przez ludzkie oko

- gdzie powstają kolory

-  że zwierzęta widzą inaczej niż ludzie

Uczniowie koła  wykonywali doświadczenia z optyki, tworzyli własne prace plastyczne z wykorzystaniem zjawiska złudzeń optycznych oraz prezentacje na temat zalet i wad ludzkiego oka. Wykonali gazetkę dotyczącą omawianego tematu.

Wspólnie spędzony czas pozwolił dzieciom zdobyć wiele cennych informacji z dziedziny optyki i anatomii ludzkiego oka.